Programul de formare se adresează cadrelor didactice din învăţământul preşcolar şi primar interesate în a-şi dezvolta competenţe de a analiza, proiecta şi adapta demersul didactic centrat pe elev, prin utilizarea metodelor active, în vederea creşterii competitivităţii şi obţinerii de performanţe în educarea şi învăţarea elevilor. Sistemul educaţional actual nu îşi permite o unitate şcolară “muzeu”, orientată spre trecut, care pune accent pe cunoştinţe, ci are nevoie de o şcoală ce-i pregăteşte pe copii pentru viitor, punând accent pe competenţele sociale şi de comunicare. Pregătim copiii pentru integrarea în societate şi cum putem mai bine decât obişnuindu-i să lucreze în echipă. Învăţarea prin cooperare este benefică din multe privinţe dar, mai ales, ea contribuie la îmbunătăţirea eficienţei învăţării. În acest sens este foarte important de cunoscut cum se organizează învăţarea prin cooperare, precum şi diferite metode şi tehnici de muncă în grup.

Obiectivele programului de formare vizează pe de o parte abilitarea cadrelor didactice în utilizarea strategiilor didactice active, în vederea dezvoltării la copii a autonomiei în învăţare, respectând particularităţile individuale şi de grup, pe de o parte încurajarea manifestării unei conduite (auto)reflexive şi inovative care să genereze o arhitectură didactică ce favorizează dezvoltarea la copii a competenţelor cheie. Propunând aceste obiective considerăm că vom contribui la o restructurare a lecţiilor, o regândire a strategiilor didactice folosite de către cadrele didactice din invăţământul primar şi preşcolar. Participând la acest program de formare cadrele didactice vor avea ocazia să gândească demersuri didactice care să contribuie la modelarea tipului de personalitate necesar societăţii cunoaşterii, personalitate caracterizată prin noi dimensiuni: gândire critică, creativă, capacitate de comunicare şi cooperare, abilităţi de relaţionare şi lucru în echipă, atitudini pozitive şi adaptabilitate, responsabilitate şi implicare.

Activităţile de formare propuse considerăm că vor contribui la dezvoltarea unui învăţământ modern, bine conceput care permite iniţiativa, spontaneitatea şi creativitatea copiilor, dar şi dirijarea, îndrumarea lor, rolul profesorului căpătând noi valenţe, depăşind optica tradiţională prin care era un furnizor de informaţii. În organizarea unui învăţământ centrat pe copil, profesorul devine un coparticipant alături de elev la activităţile desfăşurate. El însoţeşte şi încadrează copilul pe drumul spre cunoaştere.

Caracterizat prin interacţiune, situaţii experienţiale, simulare de activităţi de învăţare specifice lucrului cu copii, programul de formare este unul specific învăţării adulţilor şi în măsură să integreze facilităţile oferite de mijloacele moderne de instruire şi comunicare. Metodele şi tehnicile utilizate sunt predominant active şi interactive, folosirea lor reprezentând un antrenament util cadrelor didactice pentru aplicarea acestora în activitatea la clasă.

Prin activităţile propuse în cadrul programului cursanţii vor fi implicaţi în dezbaterea temelor propuse, în rezolvarea de probleme, în studiul de caz, în exersarea proiectării de situaţii de învăţare şi facilitarea valorificării experienţei personale a acestora. Fiecare nouă achiziţie va fi exersată printr-o aplicaţie practică.

Participând la astfel de activităţi şi urmărind obiectivele propuse considerăm că participanţii vor avea ocazia să îţi revizuiască conceprea demersurilor didactice şi să evite a recurge  prea des la explicaţii şi demonstraţii de genul „hai-să-ţi-arăt-cum” folosind frecvent metode şi tehnici cu un caracter activ, care stimulează interesul elevilor pentru studiu, crearea unui climat propice învăţării, mai exact „a-l învăţa pe copil nu înseamnă să-i dăm din adevărul nostru, ci să-i dezvoltăm propria gândire, să-l ajutăm să înţeleagă cu gândirea lui lumea“.